Minns ni den där hjärtklappningen jag skrev om? Den fick i alla fall sällskap av allmän andfåddhet och tryck över bröstet. Sen gick den inte över så igår morse efter boendestödets besök så ringde jag sjukvårdsupplysningen. Tänkte att dom skulle säga 'Ja det kan ju förstås kännas obehagligt men det beror på förkylningen, stanna hemma och vila'. Det sa dom alltså inte, utan rådde mig att gå till vc. Så jag ringde vc och fick en tid nån timme senare, väl där kollades puls, lyssnades på hjärta (slog för fort, hade för snabb puls), kollade blodtryck (bra!) och satte mojäng på fingret som kollade syresättningen i blodet (också bra).
Hela tiden tänkte jag att snart säger hen att jag är förkyld och borde gå hem och vila. Men det hände alltså inte. Istället går hen och rådfrågar en äldre kollega, kommer fram till att hen inte vågar släppa hem mig för att det kan vara propp i lungan och beställer sjuktaxi till akuten. Jag ba '...okeeeej....'.
Så jag och J åker sjuktaxi dit och där blir vi kvar ett bra tag. Dom tar ekg och massa blodprover, sätter en slang i armen på mig och börjar prata om kontrastvätska och röntgen. Återigen känns det lite överdrivet och väl dramatiskt.
 
Efter många långa timmar i ett rum så kommer läkaren och gör en sista koll samt meddelar att proverna var normala. Jag har ingen propp och antagligen berodde allt på förkylningen. Jag ba 'joo....'. Så efter sju timmars sjukvårdande fick vi åka hem. Med buss denna gång.
 
 
Kändes hela tiden sjukt surrealistiskt och jag, den hypokondriskt lagda, var aldrig orolig över att det skulle vara något allvarligt. Även om jag kände mig asfånig så känns det betryggande att saker kollas upp ordentligt. Fick ett helt nytt förtroende för sjukvården.
Idag har förkylningen brutit ut helt och jag får nog sitta inlindad i ett täcke hela dagen. Hoppas det gått över till lördag för då har vi biljetter till Gehennah på nöjesfabriken.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

3 kommentarer

Sailor Plump

25 Sep 2012 15:43

Skönt att de var noggranna iallafall! Tur att det inte var något läskigare än förskylningen. :)

Patsy

25 Sep 2012 21:34

Åhfy! Men väldigt skönt att de kollade upp det sådär bra!

MLI

29 Sep 2012 20:52

fyfan, vad obehagligt. :s ajg höll på att smälla av när jag läste det, underbart att det bara var förkylning, älskade du <3

Kommentera

Publiceras ej